En hållbar omställning kräver innovation

Theresa Berg, Innovation & Transformation Lead på Handelsbanken: Organisationer behöver bli bättre på att se de nya möjligheterna med den hållbara transformationen - här behövs innovationsledare.

Hållbarhet utgör ett av de viktigaste områden som medför både möjligheter och risker för företag idag. Den digitala transformationen behöver styras mot hållbarhetseffekter och förutsätter innovation för att lyckas. I det nya ekonomiska landskapet kommer verksamhetens innovationsförmåga vara avgörande.

Theresa Berg arbetar som innovationsledare och förändringsledare på Handelsbanken. Hon utvecklar förutsättningar för att arbeta systematiskt med förnyelse, driva förändring och ytterligare förstärka en företagskultur som främjar kontinuerligt lärande.

-        Just nu arbetar jag med att identifiera nya sätt att skapa värde med den så kallade twin transition, den dubbla transformationen: digitalisering och hållbarhet. Båda omställningarna kräver omfattande förändringar och de är ömsesidigt beroende av varandra. Digitalisering kan vara en katalysator för hållbarhet och vice versa, förklarar Theresa.

Precis som digitaliseringen har skakat om gamla strukturer och ändrat på etablerade tillvägagångssätt kommer den hållbara omställningen öppna upp för nya möjligheter. Traditionella affärsmodeller kommer att behöva omprövas och detta kräver innovativa lösningar och nya tankesätt.

Organisationer behöver bli bättre på att se nya möjligheter med den hållbara transformationen, här behövs innovationsledare, betonar Theresa och fortsätter: För att världen ska ställa om och för att vi ska kunna uppfylla målsättningarna i Parisavtalet så krävs stora investeringar.

-        Som bank kan vi accelerera den omställningen som krävs, genom att styra finansieringar och investeringar. Hur vi investerar och vad vi finansierar och vad vi väljer att inte finansiera.

Genom att vi nu kan hänvisa till ISO-standarden för innovationsledning behöver vi inte spendera lika mycket energi på subjektiva tolkningar för att hitta en gemensam utgångspunkt och gemensam syn på det arbete vi bedriver, framhåller Theresa och säger att yrkescertifieringen av innovationsledare samt en levande branschorganisation som Innovationsledarna spelar en roll här.

-          Jag har länge undvikit ordet innovation utan pratat om affärsutveckling eller tjänste- och produktutveckling, men genom den professionaliseringen av innovationsledaryrket som förts de senaste tio åren tycker jag se skillnad i uppfattningen av innovation. Det är mer accepterat att prata om innovationsledning, utan att associeras med post-its och brainstorming-sessioner, poängterar Theresa.

Läs artikeln i sin helhet på Motivation.se

Birgitta Edberg

Birgitta Edberg