Vill man innovera så bör det alltid börja och sluta med människor.

Innovation bör vara användarcentrerat och leverera en ny produkt eller process som tillför värde till någons liv. Det tvingar fram ett empatiskt förhållningsätt som ser världen genom kunden, medborgaren, användaren eller medarbetarens ögon. När det sker så upptäcker man alltid något som man inte visste, eller inte brydde sig om, tidigare. Innovation bör vara användarcentrerat och leverera en ny produkt eller process som tillför värde till någons liv. Det tvingar fram ett empatiskt förhållningsätt som ser världen genom kunden, medborgaren, användaren eller medarbetarens ögon. När det sker så upptäcker man alltid något som man inte visste, eller inte brydde sig om tidigare.

Rich Nadworny är innovationsledare på design och innovationsbyrå Hello Future. Han har jobbat med det” innovativa” länge som digital strateg och creative director. I grunden är Rich expert i Design Thinking, eller Human Centered Design som det också kallas för.

- I vardagen använder jag design thinking för att hjälpa våra klienter förbättra tjänster, produkter, och processer eller att hjälpa dem att skapa helt nya. Det blir mycket utbildning och att stötta organisationers innovationsförmåga.

Rich är expert i Design Thinking och certifierad Innovationsledare, och leder verksamheter i att skapa värde i människors liv med innovativa design-metoder.

Att leda innovationprocessen
Rich ledde innovation- och designprocessen i innovationsprojektet ”Sundbybergsmodellen” som finansierades av Vinnova. Projektet initierades av Polisen för att snabbare kunna lagföra ungdomar som hamnade i trubbel i Sundbyberg och Hallonbergen.

Rollen som innovationsledare lockade Rich på grund av den orubbliga fokuseringen på människan i det digitala och i design thinking som aktivt försöka lösa mänskliga utmaningar och problem för att göra livet bättre, helt enkelt.

- Det finns mycket i vår värld idag som behöver förbättras och förändras, även om livet här på jorden är bättre på många sätt än det har någonsin varit. Det betyder också att vi har större möjlighet och ansvar att påverka förändringar både lokalt och globalt, framförallt vad det gäller hållbarheten. Det är en sjuk spännande tid att jobba med innovation, faktiskt.

Flera exempel på utmaningar som Rich stöter på när verksamheter ska agera “innovativt” är:
-  Ledare som talar om innovation men som inte stöttar verksamhetsförändringen som krävs för förändring. Jag har även varit med om ledare som har blivit fy förbannad på teamets innovationsresultat eftersom ledaren hade redan sin egen bild på resultaten och det var inte det som presenterades. När det gäller innovation behöver vi träna båda ledare och medarbetare tillsammans men tonvikten är oftast på medarbetaren.

Professionalisering minskar förvirringen kring innovation
Rich tycker att det finns många fördelar med att professionalisera innovationsledaryrket, han certifierade sig förra året. Det är som med allt nytt – det är lätt att kalla sig för X,Y,Z utan att beställare uppfattar vad skiljer kunskap och erfarenhet åt.

 - Vi ska sträva efter att enkla, lättförståeliga och allmänna beskrivningar av innovation och vad vi gör i den processen. Det kommer att minska förvirring, öka resultat, och se till att minska gapet mellan vad som sägs och vad som görs, menar Rich och uppmanar alla som har professionella yrken att lägga ner lika mycket tid på att själva utvecklas genom nya kunskaper eller att skärpa befintliga färdigheter, såsom vi förespråkar till våra klienter och kunder. Så jag gillar stort denna professionaliseringstrend inom innovationsyrket.

 - Till sist ska jag nämna hur mycket jag uppskattar ”Body of Knowledge” som Innovationsledarna tog fram för certifieringsprogrammet. Även om man inte vill certifiera sig borde man läsa alla artiklar som ni kurerade.

Läs artikeln i sin helhet på Motivation.se

Birgitta Edberg

Birgitta Edberg