Innovativ hållbar mat

Christina Skjöldebrand, CFB Creative Future Business AB: Att jobba innovativt handlar om att kraftsamla i hela systemet.

Vi i Sverige är kända för att vara innovativa i många branscher, men inte inom livsmedelsindustrin. Branschen står alltmer inför stora utmaningar och behöver bli mer innovativa i att utveckla nya matprodukter och matsystem med kopplade tjänster och processer. Samtidigt utvecklas mer hållbara lösningar för miljö och klimat.

Christina Skjöldebrand, CFB, arbetar som affärsutvecklare och innovationsledare i flera projekt hos medelstora och mindre företag inom livsmedelsindustrin.

-          Livsmedel och jordbruksråvaror betraktas i allmänhet som tämligen lågteknologiska produkter. Men mängden kunskap och forskning som ligger inbäddad i produktion av en tomat eller en påse mjöl är långt mycket större än vad dagens livsmedels-konsumenter känner till. Bakom dagens grödor och produktionsdjur ligger årtionden av forskning inom bland annat genetik, växtförädling, ekologi och bioteknik. Resultatet av sådan forskning ger visserligen mer högproduktiva jordbruk och en livsmedelsproduktion som lyckats minska negativa effekter på miljö och klimat, men det räcker inte, förklarar Christina. Vi måste satsa mer på innovativa lösningar!

System innovation

Christina anser att de stora utmaningarna inom matsystemet kräver en helt ny kraftsamling mellan olika aktörer – på en övergripande nivå: det måste till ett innovationsorienterat arbetssätt och en gemensam viljeinriktning för att nå globala och lokala kvalitetsmål, inklusive mål för miljö och klimat.

Några innovationer som Christina har varit med att ta fram är ett digitalt hjälpmedel till stöd för odlingsbeslut i vin- och äpple odling som ger användaren ett stort antal mätdata på enkelt sätt. Annat projekt är kopplat till sjukhus och äldreboenden där måltider individanpassas utifrån olika personers unika måltidsbehov. Ett tredje projekt kan utveckla god näringsrik mat baserad på vegetariska proteiner i skolkök.

-          Jag har sett och upplevt att jag måste jobba som s.k. ”prakademiker,” det vill säga någonstans mellan akademi och näringsliv, för att mina kunskaper och mitt sätt att arbeta skall kunna användas. Detta har lett fram till mitt övertygade intresse för livsmedelsinnovationer och att jag numera är mentor i Innovationsledarna mentorprogram.

Läs hela artikeln på Motivation.se

Birgitta Edberg

Birgitta Edberg